h

Lelystad Airport: veel meer vakantievluchten

11 juni 2018

Lelystad Airport: veel meer vakantievluchten

Foto: lelystad airport / lelystad airport

Op aandringen van de regio Noord-Holland vloog er vorige week een Boeing 730-800 over een flink deel van Nederland, om aan te tonen dat het met de geluidsoverlast van de vluchten vanaf Lelystad Airport allemaal wel mee zal vallen. De ‘belevingsvlucht’, zoals het reisje van het Transaviatoestel werd genoemd, kwam te laat, vloog te hoog en was al met al dus niet ‘realiteitsproof’.

SP-Statenlid Wim Hoogervorst was aanwezig op de analysebespreking in Andijk, woensdag 6 juni jl., voor inwoners van de regio. Samen met hen luisterde en keek hij naar een presentatie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Volgens de sprekers is de vlucht wel degelijk uitgevoerd zoals afgesproken.

Door de alsmaar verdergaande groei van Schiphol –daar komt de afgesproken grens van 500.000 vluchten nu snel dichterbij – moeten vakantievluchten zo snel mogelijk gaan uitwijken naar Lelystad Airport. Daar is inmiddels een gloednieuwe aankomst- en vertrekhal gebouwd, met daarbij honderden nieuwe parkeerplaatsen. Vliegtuigen die opstijgen van en landen op Lelystad zullen, op weg naar de routes richting de vakantiebestemmingen en terug, gebruik maken van vliegrichtingen over ’t Gooi, Overijssel, de Veluwe, Friesland en Noord-Holland-Noord.

Boven Westfriesland zijn de vliegtuigen vlakbij Lelystad. De vlieghoogtes zijn daar nog gering, ook omdat de vliegroutes rekening moeten houden met de al lang bestaande vliegroutes van Schiphol.

Het ministerie erkent dat er al veel eerder gesprekken gevoerd hadden moeten worden met de regio. Protesten de afgelopen maanden hebben al geleid tot het aanpassen van vlieghoogten. Er zal nu niet meer op 1800 meter hoog worden gepasseerd, maar op ruim 3 kilometer. Dat is een voorzichtige verbetering. Probleem is echter, dat er nu sprake is van voorlopige hoogten. Als straks, in 2023, het hele luchtruim boven Nederland opnieuw zal zijn ingedeeld, kan alles weer anders worden. Men kon in Andijk niet garanderen dat de vlieghoogten op 3 kilometer zouden blijven.

Ook kon men de aanwezigen niet geruststellen over de hardheid van het maximale aantal vliegbewegingen op Lelystad. Dat staat nu op 45.000, en daar zal men langzaam naar toe groeien.

De SP, maar zij niet alleen, vreest dat dit maximumaantal later gewoon zal worden aangepast, als blijkt dat er aan de groei van Schiphol geen paal en perk zal worden gesteld. “Zullen er straks ook vrachtvluchten ‘binnen Europa’ worden verplaatst naar Lelystad?”, vraagt Hoogervorst zich af.

“Samen met de bewoners houden we de ontwikkelingen scherp in de gaten – voor je het weet worden we voor voldongen feiten geplaatst”.

U bent hier